Logó tervezés példa lépésenként
Az alábbi írásban abban szeretnék neked segíteni, hogy mik azok az alap lépések, amiken, ha végighaladsz a logó tervezés során, akkor a sikered garantált lesz.
0. Logó tervezés – mi a feladat ???
Minden kezdet nehéz, mondják ugye.. A logótervezésben is talán itt a kezdetekben a legnehezebb a dolgunk, ugyanis legtöbbször csak pár mondatot kapunk, ennyicske infóból kell elindulnunk s valami egyedit alkotnunk.
Adott tehát egy feladat : egy hazai bio ételeket kínáló étterem, ami ételkiszállítással is foglalkozik, logótervezést és arculattervezést és honlapkészítést is szeretne. A név adott, minden másra „szabad kezet adnak”.
Hm.. először is gondoljuk át jól milyen hívószavaink vannak? 1. étterem 2. bio, 3. házhozszállítás- — lássunk előre– lássuk már most az arculati elemeket is, amikre majd szükség lehet.. 1. Étterem= étlap, névjegykártya, logózott ( ajándék) poharak, üzleti levél, kirakatmatrica… 2. Házhozszállítás: szórólap, csomagolóanyag, doboz, szatyor, szállítójármű logózása 3. BIo ételek=zöld szín, zöldség, egészség
1. Logó témájának megtervezése
Ötletelés, ötletelés, ötletelés… azaz folytatni, az előzőekben leírt lépést, vagyis összeírni néhány szót, ami a bio ételekről és éttermekről az embernek eszébe jut, hisz a logónak messziről és első ránézésre is egyértelműen sugallnia kell a vállalkozás témáját. Pl. zöldségek, répa, zöld, színes, ropogós, üde, friss, egészséges, tányér,
2. Logó sajátkezes skiccekkel való tervezése
Ötletelés, újratöltve, megvannak a szavaink, alakul az „érzés” firkálgatás, nekem most mondjuk, egy tányéron egy répa, ami eszembe jutott- Személyes élmény is belejátszott- egyszer Brüsszelben egy steak mellé pici, zsenge párolt répákat adtak köretnek, amiken még a friss zöld száruk is rajtuk volt.. Nagyon finom volt, mondanom sem kell, ha ez így sok év múlva is pozitív képként „bevillant” erre a témára…
Amire itt figyelni kell, és emiatt érdemes így kezdeni a logó tervezést, hogy egyszerűen ! csak egyszerűen ! Csak sziluett, csak fekete fehér, csak néhány skicc egy egyszerű grafitceruzával, egy egyszerű papírdarabra, jegyzetfüzet lapjára egyszerűen csak rajzolgatni.. hidd el nem nehéz. Ha riaszt az Üres fehér oldal, rajzolj egy blokkra, egy újságpapír szélére.. teljesen mindegy.
3. Logó színeinek megtervezése
Nos, nézzük mink van: van egy répánk és egy tányérunk, és a szabály, hogy letisztult logó tervezésénél, nem választunk 3 -4 színnél többet. A megfelelő szín kiválasztásához, keressünk egy témához illő fotót, lehet sajátot is, ha van, vagy valamelyik ingyenes képletöltő helyről.
Én most a pixabay-re ütöttem be a répa szót. A feldobott képek közül ezt a sárgarépát ábrázoló képet választottam. Ha pedig egy színpaletta készítő programba feltöltjük a képet, készíthetünk különféle színkombinációkat, de egyszerűen Photoshopban is előállíthatunk egy 5 egységből álló szalagot, amibe a pipetta eszköz használatával, magunk válogathatunk színeket a kép különböző pontjaira kattintva.
Cél egy megfelelő színekből álló színpaletta összeállítása tehát, ami mind a logó színeit mind az arculat színeit meghatározza majd. A komplett arculatba beleértve már a betűket is természetesen. Látható, hogy nagyon szép, harmonikus földszíneket kaptunk, narancssárga, kétféle zöld és egy kellemes barna, a kontraszt is adott, a témához is mindegyik illik.
Érdemes rögtön felírni, lementeni a kapott RGB színkódokat, ezután sokszor lesz rá szükségünk. Akár magára a színpalettára.
4. Logó tervezése rajzprogramban, Adobe Illustratorban
Megvan a skiccünk, megvannak a színek, indulhat a logó tervezése, rajzolása. Ha olyan logóra van szükségünk, amit várhatóan termékekre, matricákra, az aprótól a kirakatméretűig, bármilyen méretben fel kell tudjunk használni, szóba sem jöhet pixelgrafikus képeket készítő Photoshop, hisz a méretváltozás az ott tervezett logóknál erősen pixeles lehet, így durva minőségromlást eredményez. Vektorgrafikus rajzprogramban jellemzően Adobe Illustratorban kell tehát a logót megszerkeszteni.
4.1 A logó rajzi részének tervezése
Ehhez nem kell mást tennünk, mint a papírra vetett skiccünket lefényképezni és a programba háttérként beállítani. Innentől jön az érdemi és látványos része a logótervezésnek. Addig rajzolgatjuk, addig formázzuk, míg elégedettek vagyunk az eredménnyel. Fontos kitétel, hogy a logónkat készítsük s mentsük el fekete fehér változatban is, ellenőrizve és biztosítva ezzel, hogy nyomdabarát verzióban is jól mutasson.
Mivel ez egy példagyakorlat, kicsit gyorsítottam a kivitelezésen. Találtam egy ingyenesen letölthető ,már kész vektoros réparajzot, kicseréltem a színeit a színpaletta színeire, kicsit átalakítottam, próbálgattam, elforgattam körbekerítéssel és anélkül is. Végül rajta hagytam, mert nekem úgy tűnt, hogy ezzel mintegy tányérra helyeződik a répa, és így máris jobban kifejezi, hogy egy étteremről van szó.
4.2 A logó betűinek tervezése
Talán ez a legnehezebb feladat, jól eltalálni az alkalmazott betűtípust. Olyan fontokat találni, amik aztán később a nyomtatott és online felületeken is megfelelőek lesznek címsorokban, szórólapokon, étlapokon, névjegykártyán. Itt a legfontosabb, hogy próbálgassunk, jelen esetben a téma „elbírja, hogy külön színe legyen a két szónak, sőt különböző betűtípusa, sőt nyugodtan lehet egy kézírásos és egy un. talpas betűt is ötvözni. Gondoljunk a mögöttes tartalmakra, a kézírás egyfajta egyediséget, könnyedséget visz a logóba, a talpas betűk pedig némi komolyságot, hisz egy étteremnek készül. Ennek megfelelően a biohoz a zöld- a lunchhoz a barna színt rendeltem.
5. Logó tervezés befejezése, a prezentálás
Amennyiben elkészültünk a logóval meg is kell azt mutatnunk.
Az ügyfélnek, ha nem is kéri külön, érdemes amellett, hogy a logót átadjuk fekete-fehér és színes változatban is, néhány extrát is adni, hogy jobban lássa, érezze, milyen lesz a logó „használat” közben. Ehhez számos nagyszerű, köztük ingyenes un. mockup áll a rendelkezésünkre, amiket Photoshop programban megnyitva kedvünkre alakítgathatunk.
Álljon itt néhány példa, ha mondjuk dombornyomásban kerülne a logó egy étlapra, névjegykártyára, ültetőkártyára, üzleti levélre… Mindkettő nagyon tetszetős, az általánostól eltérő, némi többletértéket sugalló benyomást kelt. Egy exkluzívabb étteremnek kifejezetten ajánlatos. Kattints ide, ha bővebben érdekel, miként lehet egy mockup-ot készíteni.
A színpaletta és a logó a betűtípussal a talán legfontosabb építőeleme minden további lépésnek, hiszen ezen elemek kerülnek aztán felhasználásra, továbbgondolásra az arculattervezés során is. Ha pedig komplett vállalkozásban gondolkodunk elkerülhetetlen lesz a honlapkészítés is, majd a látogatószám növelése érdekében az online marketing és a keresőoptimalizálás is. Látható tehát, hogy ezek a területek összefüggenek, mintegy egymásra épülnek.