Arculattervezés példa lépésenként
Az arculattervezés célja, hogy egy márka, brand vizuális megjelenése mellett a mögöttes tartalom is egyszerre kifejezésre jusson. Az alábbi írásban folytatom a logótervezésnél elkezdett példát, hogy mik azok az alap lépések, amiket, ha követsz az arculattervezés során, akkor biztosan egy szép, egyedi stílust kapsz a kezedbe.
0. Arculattervezés – mi a feladat ???
Ha logót is kell tervezni, kérlek kattints át a fent is említett logótervezésről szóló blogbejegyzésemre. Itt most abból indulunk ki, hogy rendelkezésre áll már a logó. vagyis megvan már a főbb színek színkódja és a főbb betűtípusok.
A feladat:
Adott tehát egy feladat : egy hazai bio ételeket kínáló étterem, ami ételkiszállítással is foglalkozik, logótervezést és arculattervezést és honlaptervezést is szeretne. A név adott, minden másra „szabad kezet adnak”.
Hm.. először is gondoljuk át jól , milyen helyen fog megjelenni a logó ? Érdemes a megrendelőtől pontosan megtudni, hogy milyen konkrét nyomtatott és online anyagokra tart igényt. Vagyis szakmai nyelven, kisarculatra vagy nagyarculatra van-e szüksége?
A kisarculat alatt azokat az arculati elemeket értjük, ami minden vállalkozás számára a legfontosabb minimum,vagyis jellemzően a logó, névjegykártya, hírlevélsablon, levélpapír, boríték, számlasablon.
A nagyarculat alatt pedig a vállalkozás tárgyától kissé már távolabb álló arculati elemeket foglalja magában, ami egyaránt lehet bármiféle céges nyomtatvány, brossúra, katalógus, portfólió, hirdetési kreatívok, bannerek, szórólapok, plakátokt, és természetesen a weboldalt, de ide sorolhatjuk az olyan „kiegészítőket”is, mint például ajándéktárgyak, csomagolóanyagok, üdítőspoharak, tollak, egyygéb „repianyagok”.
Nézzünk néhány ilyen tipikus esetet, ahol jelen feladatban megadott vállalkozásra jellemző egyedi arculattervezésnek szerepe van:
- étterem – menükártya, étlap belív, étlap külső borító, szalvéta, prospektus, megrendelést segítő szórólap, újsághirdetéshez banner
- .házhozszállítás – szóróanyag, online reklámok, hirdetések grafikai munkái, csomagolóanyagok, szállítójárművek feliratai
- Termékcsomagolás, kartondobozok, szatyrok, nylontáskák, papírzacskók, papírpoharak…
1. Az arculati színek megtervezése
A színeket, ha adva van már a logó például, akkor ugye készen kapjuk. De ha kapjuk, ha nekünk kell létrehozni, a lényeg ugyanaz, legyen 3-maximum 4 színünk, amiből az arculatot fel tudjuk építeni. Itt most a téma is adja magát, hogy jellemzően úgynevezett földszíneket használunk, a narancs és a zöld erős kontrasztja mindenképpen figyelemfelkeltő, a két zöld árnyalata és a barna együttese viszont mégis egy egymással harmonizáló, nyugodt színhatást eredményez, ami nagyon is illik a természetes, vegán, vagy zöldséges, bio-s témához.
2. Online arculat megtervezése
Át kell először is gondolni, hogy milyen lesz az online felület, a honlap háttere, képei, stílusa- lazább, fiatalosabb, szigorúbb, minimalista, flat jellegű, vagy a bio, vegán, natúr témákra jellemző, földszínek és természetes anyagok, struktúrák fognak inkább helyet kapni. Én úgy gondolom, ennél a témánál ez utóbbi adja magát a leginkább.
Mikor a honlapkészítés is a mi feladatunk lesz, érdemes jó előre elgondolkozni rajta, milyen egyéb grafikai elemekre lesz majd szükségünk, a logó mellett. Például, jó ha van ugyanis előre elkészítve minimum egy elválasztó díszítés, egy dekorelem, mely egyfajta „jolly jokerként” sokoldalúan felhasználható később akár a nyomtatott anyagokban is, helykitöltő vagy szeparátor funkcióban.
Tehát a nyomtatott anyagoknak és a csomagolóanyagoknak is ehhez kell igazodniuk. Vagyis csupa natúr színhatás, natúr alapanyag, mint például papír termék címkék, kartonpapír ételcsomagoló dobozok, üveg poharak, és üvegből készült textillapkával díszített lekvárok pl., valamint vászon bevásárlótáska.. Ezt persze a végtelenségig lehet folytatni, mindenféle promóciós termékig, edényfogó kesztyű, főzőkötény, fa markolatú reklámtollak stb.stb.
2. Nyomtatott arculat tervezése
Jellemzően tehát a névjegykártya, szórólap, étlap, újsághirdetések, katalógusok, brossúrák, offline hírlevelek, kuponok, tartoznak ide.
Másrészt a termékekhez kapcsolódó pl. termék címkék. Ami fontos, mindig az adott színpaletta színei köszönjenek vissza, legfeljebb az adott 3-4 alapszín árnyalatait használjuk, ha szükséges, de maradjunk konzekvensen az eredeti színeknél, hogy munkánk és az egész arculat egységes, letisztult és egymással jól illeszkedő és összetartozó benyomást keltsen.
3. Arculattervezés végső fázisa, a bemutatás – Moodboard.
Dolgoztunk sokat, van már néhány elkészült alkotásunk, hogyan képzeljük az arculat megjelenését valós termékeken, nyomtatott anyagokon és nem utolsó sorban magán a weboldalon.
Ahhoz, hogy ezt az „érzést”, a megrendelőnek is meg tudjuk mutatni, át tudjuk adni, szükség van egy bemutatófelületre, egy un. MOODBOARD-ra, ahová összeválogathatjuk, ahol összegyúrhatjuk a meglévő anyagainkat. Itt még bátran lehet játszani a színekkel, a hátterekkel és a betűtípusokkal, akár több verzióban is készülhet. Erre a szó szoros értelmében bármi ráfér,: például:
- a színpaletta,
- a betűtípusok,
- és színben, stílusban, témában illeszkedő fotók,
- csomagolóanyagok,
- felmatricázott szállítójárművek
- nyomdai anyagok,
- majdani, online felületen alkalmazandó, síkidomok,
- háttérszínek, textúrák
Semmiképpen nem ajánlanám ennek a lépésnek a kihagyását, mert a moodboard arra is kitűnően alkalmas, hogy még azelőtt, hogy belefognánk a konkrét tervezési feladatokba, láttassa a konkrét egészet, amivel jelentős időt spórolhatunk, hiszen egy moodbord létrehozása sokkal kevesebb időt és energiát követel, mint mondjuk a mockup-ok vagy a konkrét anyagok, termékek, viszont mégis sok információt hordoznak a végleges terv megjelenésével, stílusával és hangulatával kapcsolatosan.