Online marketing: Online hirdetés: Mit/ Hol/ Miért/ Hogyan hirdessünk?

online hirdetés

Miért van szükség az online hirdetésre?

Pontosan azért van szükség az online hirdetésre, amiért az eszedbe jutott. Ebben semmi titok nincsen. A világ megváltozott az online vásárlások széleskörű elterjedésével. A bolti kínálat többszöröse lett látható és elérhető néhány kattintással az otthonod kényelméből. Ezzel együtt a bolti látogatók sokszor sokszorosával nőtt meg az árud/ szolgáltatásod potenciális és nem potenciális vásárlóinak száma az online tér tágabb perspektívája miatt.

Vagyis, azért mert így több – ha jól csinálod- releváns emberhez jut el a terméked/ szolgáltatásod híre és gyorsabban lesz belőlük vásárlód/ ügyfeled és ezáltal jelentősen nagyobb bevételhez jut(hat)sz.

Hol hirdessünk?

Jogos a kérdés, a válasz természetesen az interneten. Mégsem olyan egyszerű ez, de azért nem is annyira bonyolult. Te hol találkozol hirdetésekkel? Próbáld ki, válassz egy biztosan jól felépített online marketinggel rendelkező márkát. Például, írd be a keresőbe a Nike-t. Mit látsz? Rögtön az első pár találat, egy Google Adwords hirdetés.

Ez tehát az egyik online hirdetési forma: a Google Adwords hirdetőrendszere.

Nézd meg jobban ezeket a hirdetéseket, mit látsz?

Az első találat maga a márkának, a brandnek honlapja. Ő hirdeti saját magát a márkát.

A 2. helyezett egy online cipőbolt. Ő már más cipőmárkát is forgalmaz.

A 3. helyezett egy online ruhabolt. Ő már mást, nem csak cipőt is forgalmaz.

Hmmm… érdekes ezen elgondolkodni, és a saját konkurenseidet is ugyanígy megnézni… Máris fontos információt találhatsz, ha van, de még inkább ha nincs (aktív) hirdetésük !

Gondolhatnád, hogy egy ekkora és ennyire evidens márkát minek hirdetni, pedig kell, mint ahogy azt az ismert magyar közmondás is húen tükrözi, “jó bornak is kell a cégér”.

Hol hirdessünk, tehát? Ahol a legnagyobbak is. A Google-n mindenképpen, itt van ugyanis a legszélesebb közönség, tehát használjuk a Google hirdetési rendszerét a Google Adwords-öt.

Aztán pedig, bármely további platform már egy ennél szükségszerűen kisebb szegmense csak ennek, kisebb és speciálisabb, épp ezért itt már a terméked/ szolgáltatásod célközönségét is érdemes és kell is jól megvizsgálni és ismerni, hogy a hirdetésed hatékony legyen.

A 2. legnagyobb látogatószámú online hirdetési közeg az a közösségi (social) média plattformok.

Úgy mint Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, LinkedIn és bizony Youtube. Érdemes és kell is, ezeken a helyeken is megnézni a konkurensek ténykedéseit.

Hogy mikor, melyiket és milyen arányban és mennyi pénzből hirdess, az már erősen termék/szolgálatásfüggő és vállalat/ vállalkozásvezetői stratégiai tervezést igényel.

Mit hirdessünk?

Azaz, mit tartalmazzon az online hirdetésünk?  A hirdetés tárgyát, legelőször is a hirdetés célja határozza meg.

Vagyis gondold át mit szeretnél:

  1. Márkaismertséget: ahol a terméked vagy szolgáltatásod megismertetése a cél. Tudatba építeni, hogy mely problémára adott válasz éppen a te terméked/ szolgáltatásod.
  2. Forgalmat generálni: a terméked vagy szolgáltatásod árának akciózásával konkrét vásárlást ösztönözni.
Ez a két leggyakoribb cél, ezekhez azonban már kiépített online marketing lánc szükséges, úgy mint honlap, termékoldallal, értékesítési oldallal, social media fiókokkal, releváns képek és releváns tartalmak a képekhez. Minden egyes hirdetést külön-külön meg kell tervezni, célközönség szerinti változatokban és tesztelni mielőtt élesben nagy összegért elindítjuk a konkrét hirdetési kampányt.

Hogyan hirdessünk?

Ha hatékonyan (idő és pénz)  szeretnéd a hirdetéseidet futtatni, akkor az első és legfontosabb teendő, az úgynevezett marketing stratégia kidolgozása, ugyanis annak, egyik eleme lesz a hirdetési akcióterv elkészítése.

De miről is van szó itt?

Ismerni kell a vállalkozás pénzügyi adatait, bevételi céljait és kiadásait, ugyanis a marketing célú kiadásokat is tervezni kell, azon belül,, a hirdetésekre szánt összegeket is meg kell határozni éves, majd havi szinten. Ha már rendelkezésre áll ez az információ lehet egyáltalán a hogyan-ról beszélni, vagyis ki fogja a hirdetéseket kezelni, (elkészíteni, indítani, követnii, kiértékelni..), milyen rendszerességgel, milyen tartalommal, milyen online felületen.

A hogyan-hoz tanulni kell, a hirdetéskezelés is szinte már egy külön szakma, vannak kifejezetten Google Adwords  specialisták, akik csak Goggle hirdetési kampányokkal foglalkoznak kis és nagy vállaltoknak is. A másik lehetőség saját magunk kitanulni, amihez számos ingyenes információ áll rendelkezésre akár a Google jóvoltából is, és természetesen online tanfolyamok keretében is.

Egy biztos elkerülni nem lehet, szaktudás nélkül hirdetni, olyan, mint lyukas hálóval halászni.

Hányszor, meddig hirdessünk?

Röviden a legfontosabb, hogy folyamatosan, aki nincs jelen, azt elfelejtik. Ha nem vagy örökké szem előtt, másvalaki lesz, és ő lesz, aki learatja a babérokat. Annyit kell hirdetni, hogy ha a termékedre keres valaki egyértelmű legyen, hogy a tiédet keresi. (pl. vanish=folttisztító).  A legbiztosabb, ha legalább a márkára folyamatosan fut egy hirdetés az Adwordsben, lásd Nike anyahonlapja.. és az egyedi akciókra hetente, havonta, mindig néhány egymást követő napon. De ez a minimum. Bővebben a marketing akciótervezés során kerül ez meghatározásra, hogy ki, mikor, milyen tartalmú  online hirdetést, mely platformokon és meddig és mennyi költségkerettel indítson. Nagyobb vállaltoknál ez a marketing menedzserek feladata, kis cégeknek érdemes erre online marketing specialistát vagy szakértőt megbízni, aki akár a tervezéstől a kivitelezésig mindent egy kézben tartva végig is visz.

Hogyan lehet költség helyett befektetés az online hirdetés?

Tervezéssel. Még pedig nagyon tudatos tervezéssel.. és méréssel. Minden egyes hirdetésre elköltött forinthoz a hirdetés lejártakor hozzárendelhető egy összeg, ami a hirdetés ára és az oldal látogatói, illetve közülük a vásárlók számának hányadosa. Ezzel megtudhatjuk, hogy mennyibe került egy látogató és mennyibe került egy vásárló. A vásárolt érték hozamából pedig az is kiszámítható, hogy az adott kampány ára mennyi bevételt hozott.

Ilyen értelemben kell nézni tehát: a hirdetésre előbb kell költeni, mint ahogy az általa generált vásárlásból befolyik a profit, tehát előre be kell fektetni  azt a pénzt, ami majd valamikor később többszörösen megtérül.

Azt pedig, hogy egy látogató, vagy vásárlás minél kevesebbe kerüljön az online hirdetések tesztelésével tudjuk a legkönnyebben kivitelezni.  Bizony, senki, még a profik sem hagyják ki ezt a lépést, hiszen, ez az egyetlen és leghitelesebb, és egzakt, tehát számokban mérhető eredmény, ami megmutatja neked, melyik hirdetésed működik a legjobban és hozza a legtöbb látogatót, vagy vásárlót a legkevesebb befektetett pénzből.

Nálad ki végezze az online hirdetések kezelését?

A tudás hatalom, és pénzbe kerül. Az online marketing sem kivétel, hogy jól működjön és ne csak vigyem hanem hozza is a pénzt, jól kell tudni alkalmazni a mögötte rejlő tudást. Ennek árát is át kell gondolni, ki tanulja ki, ki fizeti ki a tanulást, ki fogja végezni, és az időt is érdemes forintosítani, amíg a tanulás történik, hogy milyen bevételektől esel el, amíg ezzel foglalkozol.
  1. Elvégzel, vagy beiskolázol egy alkalmazottat egy konkrétan erről szóló, online marketing tanfolyamra, vagy csak konkrétan online hirdetéskezelői tanfolyamra,  ezzel két legyet ütsz egy csapásra, egyrészt pénzt spórolsz, hisz magad is meg tudod csinálni, valamint gyorsan és hatékonyan tudod azonnal alkalmazni, átlátod és közvetlenül irányítani tudod a hirdetéseidet és a költségeket… vagy…
  2. Megbízol egy online marketing szakértőt, vagy egy online marketing ügynökséget, akik segítenek neked a teljes hirdetési kampányod kidolgozásában és működtetésében, a tervezéstől a kivitelezésig, hogy minél hamarabb bele tudj tanulni, és minél hamarabb elégedett lehess az eredményekkel.
 
Bárhogy döntesz, jól döntesz, csak dönts, mert az idő halad és amíg te gondolkodsz  a versenytársaknak dolgozik..
 
Képek forrása: Pixabay,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .